Suttebehov, putning og flaske

3. april 2013

Alder:
4 mdr.

Suttebehov, putning og flaske

Hej Helen

Jeg har endnu et par spørgsmål og nu får du dem samlet ellers bliver det mange breve.. sorry sorry..

Vi har en datter på snart 5 måneder som absolut ikke vil tage sut (har kastet op flere gange ved forsøg) og som heller ikke mestrer at tage flaske. Hun ammes fuldt ud og jeg øver hver dag med flaske og det højeste jeg kan få i hende er ca. 40 ml.

Putning og sut:
Ca. 19.30/20
Jeg tror aldrig hun kommer til at tage en sut eftersom jeg har prøvet en del forskellige og de VIL ikke accepteres. Med den alder hun har nået nu begynder det at blive et problem når hun skal puttes til middag og nat fordi det er begyndt at ende i en lille kamp efterhånden. Vi har fast putteritual med bad, lidt massage og godnatsang mens hun ammes. Når jeg kan se hun næsten sover og ikke sutter aktivt længere tager jeg hende af og vil ligge hende i sin vugge. HER starter der så skrig og skrål og hun kan være utrøstelig hvor jeg tager hende helt op til mig og vugger mens vi taler roligt, så falder hun til ro. Jeg ligger hende så til brystet igen og dette kan så gentage sig et par gange eller mere. I dag følte jeg det nærmest som et overgreb fordi hun bliver så ulykkelig. Jeg har jo læst mange af dine breve og hun må jo ikke ligge og falde i søvn ved brystet. En bamse eller sutteklud hjælper heller ikke til trøst. Vi troede faktisk det var fordi hun havde mellemøre betændelse men det har hun ikke og er nu ret sikker på det er suttebehovet.

Jeg har faktisk indtil nu kunne vugge hende i søvn i armene efter amning og ligge hende over lige når hun er ved at falde hen, men det godtages ikke helt ...

Annonce

... længere. Er det en fase måske.

Er der noget jeg kan gøre for at støtte hendes suttebehov eller gør jeg noget galt? Ville det være en ide at min kæreste tog over efter jeg har ammet.

Formiddagsluren har jeg ikke nogen kamp med indtil videre.

Jeg er begyndt at tænke om hun vågner hver anden time om natten fordi hun indimellem skal have støtte den tryghed og sutte behov der er ved brystet.

Flaske: Jeg har forsøg lidt forskellige flasker og sutter men hun mestrer bare ikke den sutteteknink:(( og jeg vil rigtig gerne væk en aften og have et pusterum. Ikke fordi jeg vil stoppe med amning.

Jeg har en nuk flaske med sut som hun accepterer i længere tid i munden og kan indimellem tage et sut eller 2.

Herudover har jeg en speciel flaske fra pigeons som er til for tidligt fødte og baby med læbe gane spalte. Denne flaske kan man trykke på og trykker baby på sutten, kommer der noget ud. Den er bestilt på ønskebørns hjemmeside og kan måske anbefales til andre MEN min datter er ikke tålmodig nok til den og bliver til sidst sur:(

Jeg bruger grøn allomin, men tror nu ikke det er grunden til den manglende sutte teknik.

Er der noget du kan råde mig til på det område?

Jeg håber du har et hjælpende råd til mig, er efterhånden træt af at bruge halvanden time på en utilfreds baby de fleste aftener/ middage, som hverken vil tage sut eller kan sutte på en flaske. Jeg vil meget gerne hjælpe hende men hvordan?:/ det bliver bare ikke hyggeligt at putte med den kamp der foregår i øjeblikket.

Glæder mig til at høre fra dig.

Hilsen en mor, som gerne vil have en gladere babypige:)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor